29 October, 2018

Slavsömmerskornas lön och västerlänningarnas snålhet


Jag har läst och sett filmerna som bloggerskorna medverkade i. Det är skamligt. Men det är det pris slavsömmerskorna får i betalning för att vi snåla i västvärlden ska kunna köpa billigt och byta ofta. Detta är även en orsak till att vårt eget hantverk inte värdesätts. Om du kan köpa en klänning för 200 kr som är tillverkad på slavlön och vinsterna går till en som redan vältrar sig i lyx - så vill du inte betala vad en sådan klänning tillverkad i skulle kosta. Jag syr mycket men inte längre till kunder. De gånger jag ändå har gjort det så har min timpenning legat på mellan 10 - 50 kr i timmen. Till detta så tillkommer inköpet av symaskiner och allt annat material som behövs. När jag idag syr så offrar jag min lediga tid som jag har efter ordinarie arbetstid, helger eller semestrar med en betalning som oerhört dålig. Ingen vill betala för hantverket då de kan köpa på alla våra lågprisföretag. Värst är de som köper på H&M och ber om ändringssömnad och baxnar när priset kan vara dubbelt upp emot vad de redan gett. Nä jag försöker handla mindre och slita ut plaggen än fylla upp sopberget.
Det som stör mig i mitt tänk är att utan vår konsumtion så får de inte sin slavlön. Så felet avhjälps troligen inte av att vi slutar köpa utan enbart av att vi är beredda att betala mer för vad vi köper. Vi bidrager till att de lever på slavlön - vi bär en stor del av skulden.

No comments: