23 November, 2019

När man får för sig att leta igenom tygberget.


Matte sorterar tyger - wow - då kan jag ligga högt och ha koll. Denna högen är så hög att jag riskerar inte att hamna underst.

Vad gör man när tygberget är så stort att din kreativitet upphör.

Du vill sy en skjorta - men var la jag tyget? Jo idag hittade några buntar och insåg att om jag lägger ner dem i plastlåda igen så kommer jag inte hitta dem när lusten faller på. Vad att göra då? Kanske ett kartotek med en remsa tyg och vad jag tänkt sy av det och var jag lägger det igen. Kanske inte så dumt tänkt av någon som jämt gör listor på allt annat som ska göras. Eller blir det ytterligare ett steg bort från kreativiteten eller så minimerar det hinderna på vägen.
Nja, det var nog ingen dum tanke trots allt. Det kanske resulterar till att jag slutar köpa på mig så mycket och inland dubbletter.
Okey, det är inte bara jag själv som fyller på lagret. Längst ned i lådan låg ett nästan klart lakan förberett för spetsinfällning. Där låg ett nästan klart örngott där spetsen redan var på plats. Tänk vilka tyger de hade förr. Funderade på om jag skulle göra påslakan av den gamla lakansväven men inser att det skulle bli så tungt att hantera både vid tvätt dom bäddning. Det är väl därför som påslakan är så tunna nu för tiden så att de tar slut fort. I och för sig så händer det att jag gör en ny öppning i den slitna delen och syr ihop fotändan - då kan ju påslakanet få leva vidare ett tag till. Är jag snål eller ekonomisk? Snarare både snål och lat. Orkar inte åka och köpa nya och så är de både dyra och av dålig kvalitet. Tyvärr finns det inget i tygberget som passar in till att sy påslakan av.
Slog mig just - underlakan har jag för många av - kanske jag ska sy ihop två och fixa mig ett nytt påslakan av det. Kanske passa på att maskinbrodera det med något kul så det inte blir då trist.

Där ser man - sortera tygberget så kommer kreativiteten igång igen - jippi.

Men jag får börja med att sparka bort katten som tog tillfället i akt och la sig på mina ben. Men hon får skylla sig själv - hon hade nyss ett tygberget att ligga på.

No comments: