08 January, 2021

Samla bokmärken eller broderimönster för symaskin - vad är skillnaden egentligt.


Jag satt och rensade gamla mail och fann en massa roligt som jag både skrivit och fått för länge sedan Bland annat nedanstående text och blev lite full av skratt. 
************

 Inatt satt jag och funderade varför man fortsätter ladda hem det ena mönstret efter det andra fastän man inte kommer att sy dem, och varför jag är så flitig på att lägga dem i mappar och hålla ordning på arkivet. Men så plötsligt så gick det upp för mig. Jag samlade på bokmärken när jag var liten och detta följde med mig upp i livet. Jag har alla mina märken kvar och kommer ofta på mig att jag står och bläddrar bland de nya när jag finner en hög till salu. Gamla affärer och mässor och jag står där och kollar. 

 Jag fann en kartong med bokmärken som hade varit min fars och hans systrar när de var små, dvs märken från innan 1900 och däromkring, många är jättefina och andra så där typiskt fula som många var på den tiden. När min äldsta dotter skulle konfirmera sig och jag var utan pengar så plockade jag ut de märkena ur lådan som jag tyckte var fulast och gick iväg till en antikhandel och gjorde ett byte. Jag fick en klockkedja till hennes medaljongklocka för dem, dock bara i gulddubble men den var jättefin.
 
Vilket fall som helst - nu i natt när jag satt här och tittade på alla mina freebies som jag samlat sedan -96 så fick jag samma sköna känsla som när jag förr tittade på mina bokmärken.
 
Är det så att alla vi som inte kan sluta samla att vi alla har tidigare varit tokig i samla bokmärken? Vore kul att veta.



No comments: